Telefonröst

Har under några dagar jobbat för universitet med den stora äran att ringa nya elever. Ett jätteroligt och givande jobb. Men bara ett litet problem: Jag härmar andras dialekter.

En tjej talade skånska och jag härmade (mycket dåligt) hennes dialekt medan jag pratade om ”Jag vet hur det är att bo i en liten stad. Kommer själv från Värmland”. Efter några minuter lätt tjejen mycket ansträngd och jag avslutade samtalet fort.

Tyvärr slutade det inte där. Under de nästa 10-15 min fortsätta jag att bryta på skånska, även om det mer lätt som om jag hånade dialekten. Det slutade inte förrän en kille från Norrland svarade. Då började jag istället pratade skånska med norrländsk slutkläm. Till och med undrade över vad exakt jag sa, och min chef rekommenderade att jag gick hem och började om nästa dag istället.

Kommentera

